Een elektrisch aangedreven Mora EP160RC voor Trivium Hoogeveen

- Harry, Wander, Jan en Marinus -


Maandag 3 februari heeft ITS Hendrion een nieuwe elektrisch aangedreven Mora EP160RC afgeleverd.

In verband met een nieuw productieproces bij Trivium in Hoogeveen was er behoefte aan een zwaardere heftruck. Tot voor kort had men genoeg aan heftrucks met en maximale capaciteit van 4000 kg op een lastzwaartepunt van 500 mm.

Bij Trivium is men een nieuw productieproces gestart waarbij zware rollen bandstaal van buiten af, op en af een lopende kettingband gezet dienen te worden, waarna de rollen de fabriek in worden getransporteerd. Deze rollen staal met een diameter van ongeveer 1.800 mm en een gewicht van 10.000 kg vereisen een zware heftruck om op een veilige en degelijke manier te kunnen worden getransporteerd.
De elektrisch aangedreven truck die hierbij bij uitstek geschikt voor is, is een Mora heftruck. De keuze voor een Mora heftruck was snel gemaakt, daar Trivium in andere vestigingen bij hen in het verleden al goede ervaringen hadden opgedaan met deze Mora heftrucks.
Mora is de leverancier van het zware segment heftrucks met uitgebreide programma van LPG, diesel en elektrisch aangedreven heftrucks, met hefcapaciteiten oplopend vanaf 5.000 kg tot en met 28.000 kg.

De hier in Hoogeveen geleverde Mora EP160RC betreft een elektrisch aangedreven Mora heftruck met een hefcapaciteit van 12.000 kg op een lastzwaartepunt van 1.200 mm, geen kleine jongen dus. De truck is uitgerust met een kantelbare luxe gesloten cabine vanwaar uit de chauffeur een heel goed overzicht heeft in de wijde omgeving. De truck is voor de veiligheid uitgevoerd met een camerasysteem met een camera voor en achterop de heftruck. Met de camera aan de voorkant gemonteerd in het hefbord, heeft men perfect zicht op de vorken waardoor het ook met deze grote truck goed zicht heeft op het insteken van de vorken in de pallets. Bij het achteruit rijden biedt de achterop gemonteerde  camera goed zicht op de omgeving gelegen achter de truck. Als extra beveiliging voor de omgeving is de truck uitgevoerd met een blue spot voor en achterop en is verder uitgevoerd met contour led spots vanaf de zijkant van de truck.
Binnen in de cabine is een ergonomische perfecte werkplek gecreëerd voor de chauffeur, de lucht geveerde BeGe chauffeursstoel is snel en perfect af te stellen voor iedere individuele chauffeur. De finger-tip hydrauliekbediening ligt ergonomisch onder de rechter hand gemonteerd in de armsteun en is geheel in hoogte en lengte af te stellen naar ieders keus. De werking van het finger-tip systeem is proportioneel en geheel naar wens van de gebruiker af te stellen. Het grote glas oppervlak in de cabine garandeert een ruim zicht voor de chauffeur rondom. Op de voor en achterruit is een wisser en sproeier gemonteerd. Ook is het stuurwiel zowel verticaal als horizontaal (naar voren en naar achteren) verstelbaar.
De cabine is snel en eenvoudig elektrisch kantelbaar voor eventuele onderhoudswerkzaamheden.   
De truck is verder uitgevoerd met een vorkversteller sideshift combinatie. De 2-delige mast geeft een goed doorzicht voor de chauffeur. De bovenop de cabine gemonteerde neigcilinders zorgen voor stabiele en rustige en hierdoor veilige neigbewegingen van de hefmast.

Omdat ITS Hendrion toch de truck moest afleveren en hierbij de 4 vaste chauffeurs moest instrueren, hebben wij direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een training te doen zodat ze bij goed gevolg weer voor de komende vijf jaar in het bezit zijn van een Aboma chauffeurspas. Voor deze 4 ervaren chauffeurs was het veilig werken met deze nieuwe Mora geen enkel probleem , dus wij zullen de pasjes met certificaten gelijk voor ze aanvragen. Harry, Wander, Jan en Marinus zijn blij met hun nieuwe Mora en kunnen een dezer dagen hun certificaten en pasjes verwachten.  

 

Wilt u meer weten over deze Mora of over welke machine het beste binnen úw bedrijf past, neem dan vrijblijvend contact met ons op! 

Naar nieuwsoverzicht